Toyota Sports 800
Prvi japanski sportski automobil
Toyota Sports 800 možda je malih dimenzija, ali u istoriji japanske auto-industrije zauzima veliko i važno mjesto. Bio je to prvi serijski sportski automobil koji je Toyota ikada proizvela, lansiran na domaćem tržištu u aprilu 1965. godine. Dizajn karoserije potpisao je Shozo Sato, dizajner pozajmljen iz Datsuna, dok je vođa inženjerskog tima bio Tatsuo Hasegawa, bivši konstruktor aviona u Drugom svjetskom ratu.

Rezultat je bio lagan, agilan i aerodinamičan automobil, sa proporcijama tipičnim za sportske modele kao što su dugi poklopac motora, kratki zadnji kraj i putnički prostor pomjeren unazad. Uprkos malim dimenzijama, automobil je djelovao ozbiljno i atraktivno, sa detaljima koji su jasno odavali Hasegawinu vazduhoplovnu prošlost.

Sports 800 je koristio unaprijeđenu verziju Publica motora – sa 790 cc i isporučivao 45 KS na 5.400 o/min.

Motor je bio dvocilindrični, bokser konfiguracije, hlađen vazduhom i opremljen sa dva karburatora, što mu je omogućavalo pristojne performanse za klasu i maksimalnu brzinu oko 160 km/h i vrlo dobru ekonomičnost, uz potrošnju koja je jedva prelazila čak 3 l/100 km.

Lagana konstrukcija – oko 580 kg mase – postignuta je korišćenjem aluminijuma za panele karoserije, krov i čak ramove sjedišta, dok je šasija bila izrađena od tankog čeličnog lima u monokok strukturi.

Sports 800 je bio među prvim serijskim automobilima na svijetu sa targa krovom koji se mogao skinuti, dvije godine prije nego što će Porsche predstaviti svoju poznatu Targa verziju 911-ice.

Od 1965. do 1969. Toyota je proizvela oko 3.131 Sports 800, uglavnom za japansko tržište i s volanom na desnoj strani, dok je oko 300 primjeraka s volanom na lijevoj strani napravljeno za američke vojnike na Okinavi.

Ubrzo je postao miljenik mladih vozača zbog niske potrošnje, jednostavnog održavanja i šarmantnog dizajna, a proslavio se i na trkama.

Danas je preživjelo manje od 10% primjeraka, većinom u Japanu, gdje uživa kultni status. Uprkos tome što je ostao relativno nepoznat van Japana, Sports 800 danas važi za pravi kolekcionarski dragulj i pionira Toyotine sportske tradicije koja živi i u modernom GT86.