CNG ili DIZEL?

Adekvatna alternativa

Ekologija je postala primarna priča u auto-industriji, koja osim proizvođača automobila dotiče i energetski, odnosno naftni sektor. Jedno od ekološki prihvatljivijih rješenja koje bi moglo zamijeniti dizel ili benzin jeste CNG, tj. komprimirani prirodni gas...
30 Juni 2025

Adekvatna alternativa?

Koliko je CNG povoljniji za korištenje od dizela, provjerili smo sa predstavnicima Optima grupe, regionalnog lidera u razvoju CNG priče u ovom dijelu Evrope. U svijetu gdje se svaki gram emisije i svaki litar potrošnje sve više vagaju, duel između dizela i CNG-a prestaje biti tema za automobiliste i postaje ozbiljna dilema za operatere flotnih sistema, gradske uprave, pa i individualne vozače. 

IMG 0009

Razlog je u dvama potpuno različitim pogledima na budućnost mobilnosti, jedan ukorijenjen u snazi i efikasnosti, a drugi u čistoći i održivosti. Kada se fokus prebaci na ekonomiju, situacija postaje jasnija. Dizel ima višu energetsku gustinu, što znači manju potrošnju po kilometru. Međutim, CNG se po kilogramu prodaje znatno jeftinije, što mu omogućava da nadoknadi slabiju energetsku efikasnost nižom cijenom goriva po kilometru. 

20250324 095848

To smo i sami dokazali kroz nedavni praktični test na dionici puta Banja Luka – Sarajevo – Banja Luka vozeći se Škodom Octavijom pogonjenom na CNG. Matematika kaže da nas je put od 550 km koštao svega 49,16 KM. Da smo koristili vozilo pogonjeno dizelom, uz pretpostavku da je prosječna potrošnja između pet i šest litara, taj put bi koštao oko 80 KM. 

IMG 0066

Litar dizela se na bh. tržištu kreće u rasponu od 2,10 do 2,40 KM, dok je CNG dostupan od 1,79 KM u Sarajevu do 2,10 KM u Banjoj Luci na benzinskoj stanici Nestro. U flotama koje prelaze desetine hiljada kilometara godišnje, ta razlika se mjeri u hiljadama eura. Moglo bi se reći da infrastruktura trenutno igra na strani dizela, ali napori Nestro grupacije u konstantnom širenju CNG mreže uskoro će dovesti do toga da prednost CNG-a bude više nego mjerljiva. 

20250324 202727

Na kraju priče ostavljamo prostora i za nešto što naše vozače ne zanima mnogo – emisije. Sagorijevanje komprimovanog prirodnog gasa (CNG) u tehničkom smislu gotovo je savršeno – bez čađi, bez sumpora, bez dima. Emituje i do 25% manje CO₂ u poređenju s dizelom, gotovo u potpunosti eliminiše PM čestice, a količina NOₓ gasova je minimalna, što CNG već sada čini idealnim saveznikom gradova koji traže čistiji zrak i tišu svakodnevicu. Dizel, čak i u svojoj najmodernijoj formi Euro 6, i dalje zavisi od kompleksnih sistema filtracije kako bi zadovoljio zakonske norme, a u praksi se zna desiti da ti sistemi više vremena provedu u servisu nego u radu.

IMG 0109

DODATNE PREDNOSTI
Jedan od parametara za poređenje prednosti CNG i dizelskih pogona može biti i buka koju proizvode. Naime, dizel-motori rade na principu spontanog paljenja pod visokim pritiskom, što znači više vibracija, više buke i više mehaničkog stresa. CNG, s druge strane, sagorijeva ravnomjernije, tiše i s manje opterećenja na pokretne dijelove. Efekat je ugodnija vožnja, manje habanja, duži servisni intervali, a tu dolazimo do ključne stavke prosječnih vozača. Kod CNG motora, zahvaljujući čistijem sagorijevanju, dolazi do znatno manjeg taloženja čađi, katrana i karbonizacije unutar motora. Rezultat je da motorno ulje duže ostaje čisto, filteri se rjeđe mijenjaju, a turbina i EGR ventili ostaju funkcionalniji na duže staze. Kod dizel-motora, naprotiv, prisustvo čađi i visokih termalnih opterećenja stvara konstantnu potrebu za redovnim (i često skupim) servisima, što dodatno povećava ukupni trošak vlasništva.

IZDVOJENI TEST


Test – Audi A5 2.0 TDI Quattro S Tronic

Napredak kroz dizajn, tehniku i multimediju

Podmlađujući jedan od svojih do sada najvažnijih modela Audi je odlučio da mu promijeni i ime,...