Test – Peugeot 308 Allure Pack 1.5 Blue HDI 130 EAT
Prkosi trendovima i konvencionalnim shvatanjima
Sa novim 308 Peugeot daje oduška svim iskrenim ljubiteljima kompakata, koji ne žele da se priklone aktuelnim trendovima i zamijene ih sa funkcionalnijim SUV modelima. Izuzetno atraktivan dizajn prožima se sa futurističkim enterijerom, sa veoma originalnim, ali ergonomski upitnim rješenjima i nevjerovatno ekonomičnim Euro 6 dizel motorom...
Tačno godinu dana nakon što je u martu 2021. godine francuski proizvođač zvanično predstavio treću generaciju 308-ice, zahvaljujući banjalučkom Peugeot koncesionaru, firmi Verano Motors, dobili smo priliku da kao prvi medij u BiH testiramo ovaj po mnogo čemu zanimljiv model.

Za početak podsjećanje da je od 2007. godine i predstavljanja prve generacije Peugeota 308 do danas širom Evrope prodano više od sedam miliona njegovih jedinica, koje su najbolja potvrda velike njegove popularnosti, ali i ekonomskog značaja kojeg još uvijek ima za francuskog proizvođača. Mada se u protekloj deceniji fokus pažnje kupaca prebacio sa tradicionalnih automobilskih klasa na crossover i SUV modele, Peugeot još smatra da u kompaktima ima potencijala.

U borbi za opstanak, koju su aktuelni automobilski trendovi nametnuli svim kompaktima, a ne samo 308-ici, svaka pa i najmanja greška skupo se plaća. S obzirom na to da je razvijen pod takvim imperativom, i naša očekivanja koja smo prije testa imali od francuskog kompakta dostigla su svojevrsni maksimum. Prvi doživljaj svakog automobila je čulni, odnosno vizuelni, a tu 308 već u startu razoružava i njegove najljuće kritičare.

Mada su mnoga od njegovih atraktivnih stilskih rješenja u nekom obliku već ponuđena ili viđena sa modelima 508 i 3008, kompaktne proporcije ipak nude potpuno drugačiji doživljaj. Mada je je dežavu osjećaj dominantan, posebno na prednjem dijelu sa kojeg nas 308 posmatra LED „očima“ 508-ice koja su dodatno naglašena sa do sada najdužim svjetlosnim „kljovama“, ipak nalazimo dovoljno originalnosti da ga u svakom trenutku lako razlikujemo od ostalih kućnih modela.
Najznačajnija vizuelna novost je potpuno novi panelni logotip francuske kompanije, koji umjesto prepoznatljivog hromiranog propetog lavića u prvi plan gura stilizovanu lavovsku glavu i njegovu bujnu grivu. Njihov obris otisnut je na tamnoj trougaonoj podlozi, čiji oblik je inspirisan nekim od mnogobrojnih srednjovjekovnih francuskih grbova.

Maska hladnjaka stopljena je u jednu cjelinu zajedno sa branikom i uskim LED svjetlima iz kojih na bokovima karoserije strše veliki LED „očnjaci“, koji s jedne strane čine savremene Peugeote prepoznatljivim, a sa druge simbolizuju njihov borbeni, lavovski karakter. Sam prednji branik vizuelno je podijeljen i izlomljen oštrim linijama i dvobojnim kombinacijama lakiranim u boju karoserije ili klavir crni lak. Sve navedeno još snažnije se doživljava ako je 308 kombinovan sa uzbudljivom plavom Vertigo bojom, u koju je bio ofarban testni model.

Podsjećamo da je osim nje kupcima ponuđeno još šest atraktivnih nijansi: zelena Olivine, crvena Elixir, bijele Perle Nacré i Banquise, siva Artense i crna Perla Nera. Svaka od njih priča svoju priču, a plava je po sunčanom vremenu magnetno privlačna i naprosto mami znatiželjne poglede prolaznika i ostalih vozača.Pozadi su u prvom planu uska zatamnjena i od ostatka karoserije neobično izbačena LED svjetla, čija tri segmenta sa ističu aktivnom, modernizovanom grafikom. Između njih je klavir lak crna maska, koja se kao stilski detalj koristi i na ostalim Peugeotovim modelima.

Vrijedan pažnje otpozadi je i kontrastni, crni centralni dio branika u koji su integrisani okvir za registarsku tablicu, hromirane imitacije izduvnih otvora, te svjetla za maglu i vožnju unazad. Pogled s boka otkriva da kućišta točkova imaju naglašenu, sportsku formu, koja postaje još upadljivija sa zanimljivo oblikovanim testnim 17-inčnim alu naplacima sa pneumaticima dimenzija 225/45. Podsjećamo da serijski dolaze 16-inčni čelični naplaci, odnosno da su 18-ke dostupne u GT paketima.

Od specifičnosti vanjskog dizajna još treba istaći da su poklopci retrovizora i krovna antena dodatno istaknuti sa klavir lak crnom bojom, te da su zadnja stakla dodatno zatamnjena. Kao kompletna pojava 308 dovoljno je atraktivan da privuče pažnju na sebe, ali i da se izdvoji od konkurencije, što bi u aktuelnom trenutku mogao biti jedan od presudnih faktora za njegov tržišni opstanak.No, novostima tu nije kraj i ne svodi se sve kod novog 308 na dizajn i estetiku. Ono što bi se s vana moglo okarakterisati kao evolucija, u kabini izgleda kao revolucija. Mada smo i kod prethodnika pred kraj njegove karijere imali priliku da vidimo digitalnu instrument tablu, Peugeotov iCocpit sa novim modelom pravi značajan iskorak u načinu upravljanja. Vozačevo radno okruženje zadržava takozvani kaskadni koncept sa instrumentima podignutim iznad upravljača, koji je morao biti zaravnat sa obje strane kako bi se omogućila optimalna preglednost. Većina ljubitelja Peugeota do sada se navikla na ovaj koncept, ali ipak ostaje činjenica da se njegova funkcionalnost razlikuje koliko i fizičke proporcije osoba koja će sjediti na vozačevom sjedištu.

Nekom je ovakav koncept ergonomski, a nekom nije, jer ni u jednoj opciji podešavanja položaja upravljača ne može da vidi instrument tablu. Digitalni instrumenti sa 10-inčnim ekranom sada nude moderniju grafiku, koja u GT i GT Line paketima opreme ima i 3D prikaz.Potpuno drugačiji koncept od dosadašnjeg nudi i sistem ventilacije sa lamelarnim otvorima, koji su postavljeni u istu ravan sa gornjom površinom instrument panela.

Velike promjene desile su se i na tunelu mjenjača, odnosno centralnom grebenu na kojem se sada nalazi najsavremeniji multimedijalni sistem sa 10-inčnim na dodir osjetljivim ekranom i manjim pomoćnim dodirnim prekidačima, koju su dostupni od Allure paketa opreme. Bitno je istaći da vozač ima slobodu da tu po vlastitom nahođenju rasporedi najbitnije prečice za brzo aktiviranje klima uređaja, audio sistema, navigacije i slično. Peugeot je zadržao i prepoznatljivi segment sa sedam klasičnih tastera i potenciometrom za podešavanje nivoa zvuka, što u određenoj mjeri predstavlja poduplavanje komandi, ukoliko imate sistem sa dodirnim panelom ispod ekrana multimedije. Ergonomski veoma zanimljiv oblik dobio je tunel mjenjača u kojem se sada nalaze mnogobrojna praktična otvorena i zatvorena odlagališta za sitnice, te bežični punjač za pametne uređaje.

Klasična ručica automatskog mjenjača zamijenjena je stilizovanim džojstikom, dok je selektor Drive Mode upravljačkog sistema blago promijenio dosadašnji dizajn, te je kod testnog modela nudio mogućnost izbora između tri režima rada: eko, normalno i sportski.Širom kabine nalazi se mnoštvo praktičnih pretinaca i odlagališta za sitnice čija ukupna zapremina iznosi 34 litra, što novi model čini funkcionalnijim od prethodnog. Nova arhitektura enterijera kod koje je naglasak stavljen na unapređivanje komfora putnika na zadnjoj klupi odrazila se na zapreminu prtljažnika, koja je sa dosadašnjih 420 smanjena na 412 litara, uz 28 litara prostora koji se nudi u pretincima ispod poda.

Da je kabina, odnosno zadnja klupa prostranija i komfornija nego do sada najbolje potvrđuje i podatak da se obaranjem naslona zadnje klupe kod novog modela dobija zapremina od 1.323 litra, dok je kod prethodnika ista iznosila 1.228 litara. Ono što treba naglasiti, a vezano je za enterijer je uzoran kvalitet izrade, ali i odabranih materijala. Mada su u velikoj većini slučajeva mnogi elementi enterijera dizajnerski nepravilno oblikovani, svi spojevi između osnovne gumirane plastične armature i njih izvedeni su veoma čvrsto i uvjerljivo. Peugeot na vidnim mjestima nije štedio u izboru materijala, a i sama završna obrada je za svaku pohvalu.Domaći kupci novi 308 mogu da kombinuju sa jednim od pet ponuđenih paketa opreme: Active Pack, Allure, Allure Pack, GT i GT Pack. Najpovoljniji model uključuje Active Pack, te 1.2 PT benzinski motor sa 110 KS. On je dostupan za 40.289 KM. Za ulazni model sa 1.5 BlueHDi dizel motorom od 130 KS i istom opremom potrebno je izdvojiti 44.116 KM, dok model poput testnog sa srednjom Allure Pack opremom i osmostepenim automatskim mjenjačem košta 52.369 KM, odnosno 50.240 KM, koliko trenutno košta sa uračunatim popustom. S obzirom na ponuđeno, ali i na aktuelni talas poskupljenja novih vozila, Peugeot je čini se uspio zadržati 308 u granicama prihvatljivih i konkurentnih cijena, mada nema sumnje da će domaćim kupcima još dugo u pamćenju ostati činjenica da se prethodni model sa 1.5 dizel motorom i popunim Active paketom, pred sami kraj svoje karijere nudio za 29.690 KM.

POGON
Testni agregat zapremine 1,5-litara ujedno je i posljednji Peugoetov dizel motor u ponudi, koji je uspio da ispuni najstrože Euro 6 zahtjeve. U novom 308 dostupan je isključivo u verziji sa 130 KS koja raspolaže sa 300 Nm obrtnog momenta. U kombinaciji sa osmostepenim automatskim mjenjačem nudi sasvim solidne performanse sa ubrzanjem od 0 do 100 km/h u trajanju od 10,6 sekundi i najvećom brzinom od 207 km/h. Do sada smo imali prilike da ga isprobamo u nekoliko savremenih modela PSA grupacije, a najskorije u redizajniranom Peugeotu 3008. Za svakodnevnu vožnju više je nego dovoljan u 1.361 kg teškom kompaktu, ali mu kod većeg opterećenja nedostaje još koja konjska snaga više. Kao i do sada najbolja njegova karakteristika je uzorna elastičnost, odnosno veoma skromna potrošnja koja se s lakoćom održava na nivou od pet litara. U opuštenijem tempu moguće je spustiti prosjek i na manje od četiri litra, dok većina prosječnih vozača, koji prvenstveno gaje simpatije prema komforu, može da računa na prosjek u rasponu o četiri do četiri i po litra.