Test – Audi Q5 Sportback 40 TDI Quattro S Line+
Premium SUV u modernom odijelu
Sa Sportback verzijom druge generacije Q5 modela, Audi je popunio prazninu u gami i ponudio konkretan odgovor na BMW X4 i Mercedes GLC Coupe. Za kratko vrijeme ovaj atraktivni model privukao je pažnju Audijevih kupaca, kojima se prije svega dopada dinamičan kupeovski stil...
Aktuelni Audi Q5 na tržištu je od 2017. godine i uskoro bi trebao dobiti nasljednika. Međutim, njegova Sportback verzija nije toliko iskusna, jer je u ponudu uvedena tek sa redizajnom iz 2021. godine. Za samo dvije godine ovaj model stekao je uzornu popularnost i privukao Audijevom krugu kupaca uglavnom mlađe vozače, kojima su standardni modeli isuviše poslovni i porodični.

Od 2008. godine kada je predstavljena prva generacija Q5 modela do danas on važi za jedan od najpopularnijih Audijevih SUV-ova, kojeg njegovi vlasnici najčešće opisuju kao idealnu mjeru u pogledu komfora i dinamike u vožnji. Sa Sportback karoserijom Audi je Q5 pridodao i trendovski dizajn, tačnije koncept koji su do sada najbolje iskoristili njegovi direktni konkurenti, BMW i Mercedes.

Mada je na prvi pogled djelovala čudno, svojevrsna opsjednutost savremenih kupaca sa kupe SUV konceptom veoma brzo je postala realnost. Dizajnerske razlike u odnosu na standardni Q5 primjetne su na prvi pogled. Prednji branik je dinamičnije profilisan s većim usisnicima vazduha, a drugačija je stilizovana maska hladnjaka. Sportback zbog toga u startu izgleda agresivnije, što se uostalom i očekuje od njega.

Vizuelne razlike u odnosu na standardni Q5 kod Sportbacka su najizraženije s boka. Tačnije, one postaju očigledne od sredine automobila, nakon čega se krovna linija počinje lagano spuštati i stapati sa petim vratima, formirajući atraktivan, mišićavi oblik, karakterističan za kupe SUV modele.
Na bokovima su interesantniji od ostalog i specifično oblikovani 21-inčni alu naplaci sa niskoprofilnim Pirellijevim P Zero pneumaticima dimenzija 255/40, koji su se u praksi pokazali izuzetno efikasnim, posebno na asfaltnoj podlozi. Zadnja svjetla ista su kao kod standardnog Q5, s tim da su kod testnog Sportbacka međusobno spojena crnom lajsnom, koja je zajedno s točkovima dio S Line Plus paketa opreme.

Podsjećamo da je u standardnom izdanju zadnja lajsna hromirana. Kada je riječ o S Line Plus paketu, on s vana donosi i crne lajsne oko prozora, te mnoštvo lakiranih crnih detalja na oba branika. Tu su i crne krovne šine sa kojima se skladno uklapaju i bočni elementi krovnog spojlera, zatamnjena zadnja stakla, crna kućišta retrovizora i ukrasne lajsne na pragovima.

Zadnji dio na prvi pogled je vizuelno čudan, ponajviše jer su LED svjetla ostala ista kao kod standardnog Q5 modela, pa se zbog toga očekuje da peta vrata budu na uobičajenom mjestu, ali nisu. Vrata su položena pod oštrim uglom, što zadnjem dijelu daje dinamiku, koje nema kod standardnog modela. Treba primijetiti i da je Audi krovnu liniju razvukao do krajnih granica zadnjeg dijela, dok su je konkurenti skratili. Konkurentska rješenja vizuelno su dinamičnija, jer omogućavaju dodavanje spojlera na najistureniji dio petih vrata, dok se Audi odlučio za elegantnije rješenje bez tog detalja.

Enterijer je oblikovan i dekorisan u karakterističnom Audijevom stilu sa snažno profilisanim sjedištima, sportskim trokrakim upravljačem i digitalnim instrumentima. Sve nabrojano zajedno sa širokim centralnim grebenom stavlja vozača u centar pažnje i čini da se osjeća povlaštenim. Ma koliko se trudili da u kabini nađete slabu tačku u izradi i izboru materijala, ako realno sagledavate stvari brzo ćete shvatiti da je Audi punopravan premium predstavnik i da kao takav ne ostavlja prostora za kritike, mada bi pojedini plastični materijali u donjim segmentima instrument panela mogli biti mekani na dodir.

Na visokom nivou je i ergonomija. Idealna pozicija za vozača lako se pronalazi, zahvaljujući po visini podesivom upravljaču, ali i električno podesivim sjedištima, koja tijelo idealno pridržavaju u dinamičnoj vožnji, ali mu i pružaju adekvatnu podršku u lumbalnom dijelu zahvaljujući električno podesivom donjem dijelu naslona.

Podsjećamo da su upravljač i sjedišta iz S Line Plus asortimana, koji naglašava sportske karakteristike. U slučaju upravljača to znači da je progresivno direktan, te nešto teži u standardnom režimu rada od sistema koji se nudi u klasičnim modelima. Upravljač je istovremeno zatupljen sa donje strane dok na bokovima ima veoma ugodnu perforiranu kožu, dok sjedišta karakteriše uzoran kompromis između udobnosti i odličnog držanja tijela u dinamičnoj vožnji. Digitalni instrumenti grafički su skladni, te ne zamaraju vozača po noći.

Istovremeno imaju skladan izbor boja i nude nekoliko interesantnih prikaza, a među njima i mapu navigacije. Klasični klima uređaj je estetski veoma naočit, sa jednostavnim i preciznim komandama koje dozvoljavaju da njima upravljate bez direktnog fokusiranja pogleda. Džojstik automatskog mjenjača jedan je od najbolje anatomski oblikovanih u klasi, jer osim osnovne funkcije zahvaljujući mekanoj, kožnoj postavi može da posluži i kao odmorište za desni dlan.

Veoma nam se dopao i klasični potenciometar audio sistema, koji omogučava jednostavno podešavanje nivoa vuka. Audijeva MMI multimedija je sadržajna, na momente i previše, a pohvale zaslužuje zbog brzine kojom obrađuje zadate komande i mijenja ekranske prikaze. Podržava glasovnu kontrolu i lako se spaja sa pametnim uređajima, što je još jedna potvrda Audijevog premium statusa prema kojem sve funkcije u automobilu moraju da rade besprijekorno. Kada je riječ o dimenzijskim razlikama između standardnog Q5 i njegove Sportback verzije, one se minimalno razlikuju.

Da je riječ o gabaritno sličnim automobilima najbolje potvrđuje podatak da je sa 510 litara prtljažnik Sportbacka skromniji za samo 40 litara u odnosu na onaj kod Q5 modela. U praksi se ta činjenica gotovo i ne osjeti, jer je pristup prtljažniku još lakši zahvaljujući površinski većim petim vratima koja su električno pokretana. Aktivaciju naredbe za otvaranje vrata moguće je obaviti na više načina preko tastera iznad registarke oznake, daljinskog ključa ili prekidačem iz kabine.

Audi nudi i opcionu aktivaciju podvlačenjem noge ispod zadnjeg branika. Pozadi je očekivano manje prostora za glavu i tu je klasični Q5 model u značajnoj prednosti. Dvije osobe uživaće uzoran komfor ako nisu više od 190 centimetara, a djeca neće imati nikakvih primjedbi, posebno što kroz prozore okolinu, tačnije nebo mogu da posmatraju kroz dvodijelni električno pokretani, stakleni panoramski krov.Audi Q5 Sportback po mnogo čemu je poseban automobil, koji se potencijalnim kupcima nameće prije svega specifičnim dizajnom, pa onda i svim onim dinamičkim kvalitetima koji su usko vezani uz Audijev premium imidž. Cijena osnovnog modela iznosi 104.324 KM, dok je za model u testnoj konfiguraciji sa više od dvadesetak skupocjenih opcija potrebno izdvojiti 161.683 KM.

POGON
Audijeva oznaka na prtljažniku 40 TDI u praksi znači da Q5 Sportback pokreće 2.0 TDI agregat sa 204 KS i 400 Nm obrtnog momenta, koji je kombinovan sa BSG lakim hibridnim 12V sklopom koji u pokretanju vozila učestvuje pri startu i krstarećim brzinama. Za prenos snage zadužena je kombinacija sedmostepenog S-Tronic automatika i elektronski kontrolisanog quattro pogona na sve točkove čiji rad usklađuje se sa jednim od šest elektronski definisanih režima vožnje Audi Drive select sistema među kojma treba izdvojiti: Dynamic, Off-Road i Allroad, jer isti u praksi demonstriraju svu raskoš sa kojom quattro pogon obavlja prenos snage na različitim podlogama. Audijevo standardno vješanje poznato po uzornim dinamičkim dometima u testnom modelu pojačano je sa vazdušnim sistemom oslanjanja. Ova opcija omogućila je da se automobil iz izuzetno udobnog kruzera u nekoliko sekundi transformiše u bezbrižan off-road SUV ili izuzetan dinamički automobil, koji pegla krivine zadivljujućom sigurnošću. Pored toga što je punopravan predstavnik premium SUV segmenta Q5 Sportback je prije svega automobil raskošnih komfornih, dinamičkih pa i off-road mogućnosti, koje su u slučaju testnog modela limitirane samo i isključivo izborom niskoprofilnih pneumatika. Iako to nije primarni adut njegovog pogona, kao kvalitet više treba navesti i prosječnu potrošnju od 7,5 litara koja je postignuta s punim gasom. U opuštenom režimu prosjek lako pada na nivo od pet litara, dok se najčešće kreće u rasponu od šest do osam litara.