Test – Cupra Terramar VZ 2.0 TSI DSG 4Drive
Karta za povratak u dobra stara vremena
U vremenu kada se mnogi automobili čine precijenjenim i kada za pristojnu opremu i performanse morate platiti silan novac, paket pozitivnih osobina koji nudi Cupra s Terramarom izaziva nevjericu. Za 77.560 KM danas ne možete naći jači, komforniji i dinamičniji SUV, koji istovremeno ima 4x4 pogon i automatski mjenjač. Bravo Cupra!
Iako je jedan od najmlađih automobilskih brendova, koji je na evropskom tržištu prisutan tek sedam godina, Cupra je već dokazala da ima raskošan potencijal koji su za kratko vrijeme prepoznali i domaći kupci. S novim, kompaktnim SUV-om Terramarom španski brend cilja na porodične ljude, koji uz praktičnost od automobila žele da dobiju i vrhunsku zabavu u vožnji.

Cupra na domaćem tržištu nudi čak sedam različitih modela. Dva su potpuno električna: Born i Tavascan, a tu su i kompaktni Leon, te njegova karavanska verzija Sportstourer. Preostala tri modela ujedno su i najpopularniji SUV-ovi. Najdugovječniji od njih svakako je pet godina stara Ateca, a javnosti je dobro poznat i Formentor, inače prvi automobil koji je primarno razvijen za španski brend i kao takav nema koncepcijskih blizanaca u okviru matične VAG grupe.

I dok je čvrst temelj bitan elemenat za stabilnost svake kuće, snažan imidž jeste važna stavka za stabilnost svakog ozbiljnog automobilskog brenda. Uz sportski karakter, koji je neraskidivo vezan uz ime Cupra, Španci sada dodaju i stilski nakit, poput karbonske narukvice koju svaki kupac dobija u paketu s ključem od vozila – zgodan detalj koji neće nikog motivisati da zbog njega kupi automobil, ali će svakom prijati kao mali znak pažnje koji prodavac upućuje kupcu.

Uz izgradnju imidža Cupra paralelno osluškuje i sve ono što njeni kupci žele, a jedna od njihovih zadnjih želja bila je da dobiju SUV model porodičnog formata. Tu želju im ispunjava njen najmlađi predstavnik Terramar. Riječ je o automobilu koji, između ostalog, dijeli MQB Evo plaformu i pogonsku tehnologiju sa Audijem Q3, odnosno aktuelnim Volkswagenom Tiguanom.

Ime Terramar dobio je po istoimenoj ovalnoj stazi Autodromo de Sitiges, koja se nalazi pokraj Barselone, a njen sportski duh i te kako je ugrađen u vanjski izgled automobila. Sa dužinom od 4,52 metra Terramar je sedam centimetara duži od Formentora, dok je 12 kraći od trenutno najvećeg kućnog modela električnog Tavascana.Vanjski dizajn je uzbudljiv, sportski i dinamičan, te kao takav iskače iz ustaljenih šablona.

Terramar se lako prepoznaje na ulici, te spada u grupu automobila, koji itekako privlače pažnju okoline, što bi trebalo da bude adut više u privlačenju potencijalnih kupaca. Izgled velikoserijskog modela usko je povezan sa stilskim rješenjima i oštrim linijama, koja krase sve ostale aktuelne Cupre.

U prvom su planu nova LED svjetla sa trougaonim elementima, koji naprijed imaju i funkciju dnevnog svjetla, a pozadi vizuelno interesantnog stilskog rješenja. Dosta dinamike ponuđeno je na bokovima, gdje se ističu opcioni 20-inčni aluminijumski točkovi (model Hadron), koji su završno stilizovani detaljima u bakarnoj boji.

Ti bakarni detalji prilikom okretanja točkova proizvode specifičan rotacioni vizuelni efekat, koji pojačava utisak brzine. Atraktivni naplaci kombinovani su sa pneumaticima dimenzija 255/40, čiju izradu u testnom izdanju potpisuje italijanski gumarski specijalista Pirelli. Velike bočne limene površine sa ostatkom karoserije ujednačene su istom bojom, pa svana nema nijednog nelakiranog detalja, što dodatno doprinosi atraktivnosti dizajna.

Terramar takvim stilom sugeriše da nema off-road ambicija, a sličan efekat ostavlja i visinom od samo 1,58 metara, što je čak devet centimetara niže u poređenju s Tiguanom. Klirens je dovoljan za bezbrižan silazak sa asfalta, mada nema straha ni od off-road izazova, što sugeriše i istoimeni program rada elektronski podesivog 4x4 pogona, koji omogućava efikasnu kontrolu proklizavanja točkova te pruža uzornu trakciju.

Sportski karakter svana je naglašen specifičnim trkački otvorenim dizajnom branika i maske hladnjaka. Pozadi je istaknut krovnim spojlerom i stilizovanim difuzorom vazduha u kojem, nažalost, nema vidljivih izduvnih otvora kao što ih, recimo, ima Formentor VZ. Modernu arhitekturu enterijera sa digitalnim instrumentima i savremenom multimedijom prati i mnoštvo specifičnih detalja čiji je primarni zadatak naglašavanje sportskog karaktera Terramara. Ono što se ne vidi na prvi pogled, ali je bitno za brend Cupra jeste i upotreba ekoloških materijala od kojih su izrađeni mnogi dijelovi enterijera, a među njima i stilizovane patosnice. U prvom planu u kabini je trokraki upravljač, obložen veoma ugodnom perforiranom kožom.

S njegove lijeve strane jeste okrugli taster koji omogućava brzi odabir jednog od pet elektronski definisanih režima vožnje, među kojima je najuzbudljiviji onaj s nazivom Cupra. U njemu odaziv na papučicu gasa postaje najbrži, upravljanje je najdirektnije, a vješanje najtvrđe. Zvuk izduvnog sistema u kabini postaje sportski dubok, jer je vještački pojačan preko audio-sistema.Drugi okrugli taster omogućava startovanje i zaustavljanje pogonskog agregata.

Čitav centralni dio usmjeren je ka vozaču, s idealno pozicioniranim tasterima za kontrolu ESP sistema i centralne brave. I praktični dio je odličan, jer su u tunelu mjenjača ponuđena odlagališta za telefon, sitnice i dvije čaše ili flaše. Dodatni pretinac nalazi se ispod centralnog naslona za ruke, a prostora za stvari ima i u utorima vrata te ispred suvozača. Na svim mjestima koja su najčešće dodirivana prstima jesu mekane gumirane obloge. Vrhunska sportska sjedišta s grijanjem i električnim podešavanjem presvučena su recikliranim materijalima, koji naglašavaju snažnu ekološku orijentaciju Cupre. Digitalna tehnologija donosi najsavremenija rješenja za instrument-tablu i multimedijalni sistem.

Instrumenti su projektovani na 12,3-inčnom ekranu, dok je multimedija kombinovana sa 12,9-inčnim ekranom osjetljivim na dodir. Osim brojnih podešavanja vezanih za vozila, ambijentalno osvjetljenje i komforne sadržaje, preko ovog sistema upravlja se klima-uređajem, navigacijom i brojnim onlajn sadržajima. Ko to želi, može da se osloni i na glasovne komande, s kojima su mnoge operacije jednostavnije. Kod kabine treba pohvaliti uvjerljivu zvučnu izolaciju, ali i udobnost i praktičnost uzorne za jedan automobil izraženog sportskog karaktera. S obzirom na to da je Terramar jedan od kabinski najkomfornijih modela u aktuelnoj Cuprinoj paleti, on istovremeno ima i najizraženiji porodični karakter, koji je dodatno naglašen kliznom zadnjom klupom koja omogućava jednostavno kombinovanje između prostora na zadnjoj klupi i u prtljažniku čija osnovna zapremina iznosi 508 litara. Jedan od najjačih aduta Terramara trenutno jeste njegova cijena. VZ model sa 265 KS dostupan je već za 77.560 KM, dok konfiguracija poput testne s desetak doplata košta 88.036 KM. Velika je to enigma za konkurenciju, dok bi za kupce trebalo da bude razlog više za osmijeh na licu, jer da nije Cupre, pitanje je da li bi igdje više mogli dobiti raskošan dinamički potencijal za iste novce.

POGON
Generator vozačke radosti
Terramarov pogonski potencijal nam je dobro poznat, jer se 2.0 TSI agregat ugrađuje u široku paletu modela iz VAG grupe kao, uostalom, i DSG automatik te elektronski kontrolisani 4x4 pogon. Istu kombinaciju vozili smo i u Formentoru, i performansama nas je ostavila doslovno bez riječi. Iako je Terramar veći i poprilično teži, s deklarisanom masom od 1.750 kg, dvolitarski turbobenzinac sa 265 KS nosi se s njim bez problema. Za ubrzanje od 0 do 100 km/h potrebno je samo 5,9 sekundi, dok je najveća brzina respektabilnih 243 km/h. Ubjedljiva su i međuubrzanja, a veoma brza i efikasna preticanja. Više od samih performansi, koje se u praksi doživljavaju još dinamičnijim nego što to zvanični podaci mogu nagovijestiti, Terramar oduševljava odlično usklađenom sportskom preciznošću i direktnošću upravljanja, sa 4x4 pogonom i DSG automatikom, čiji su do sada karakteristični trzaji ovaj put potpuno izostali. Osmijeh na licu koji je zagarantovan u dinamičnoj vožnji nimalo ne može pokvariti prosječna potrošnja. Ukoliko ste neko ko brzo vozi na momente, a većinom uživa u opuštenom ritmu, možete računati s prosjekom između devet i deset litara. Igranje s papučicom gasa potrošnju s lakoćom diže iznad deset, a ne treba biti iznenađen ni sa 12 ili 13 litara. Strogom defanzivom moguće je spustiti prosjek ispod osam litara, ali takav ritam vožnje jednostavno ne ide uz sportski karakter Cupre.